Medlemssida

Hej kära granne! Här finns massor av bra information för dig som är boende i Brf Lärarinnehemmet. Glöm inte heller att registrera dig i vår Facebookgrupp, och håll koll på anslagstavlan – där lägger vi i styrelsen regelbundet upp information om vad som sker i huset.
Till anslagstavlan
Rosplanteringar längs med husväggen, Lärarinnehemmet.

Kontakt

Styrelsens mål är att förvalta föreningens gemensamma tillgångar på bästa sätt samt att bidra till en god gemenskap i huset. Vi i styrelsen är förtroendevalda, men det är viktigt att komma ihåg att styrelsearbetet är något som vi gör ideellt. Nedan finner du uppgifter om oss, och hur du bäst kontaktar både styrelsen och våra entreprenörer.

Styrelse & Valberedning

Ordförande

Leif Östling

Herman Ygbergs väg 10
070-1610570
leifostling99@gmail.com
Ledamot

Ann Åberg Ericsson

Herman Ygbergs väg 10
073-5244100
kungshatt4@hotmail.com
Kassör

Charlotta Bodin

Herman Ygbergs väg 6
073-0311400
charlotta.bodin@gmail.com
Sekreterare

Kajsa Stenlund

Herman Ygbergs väg 6
070-8254540
kajsa.stenlund@gmail.com
Ledamot

Berndt Stenlund

Herman Ygbergs väg 6
070-8255255
berndt.stenlund@gmail.com
Suppleant

Olov Wicklund Lindroth

Herman Ygbergs väg 8
070-9301072
olovwl@gmail.com
HSB-ledamot

Kerstin Thufvesson

Extern
070-3591354
kerstin.thufvesson54@gmail.com
Valberedning

Emma Bernström

Herman Ygbergs väg 4
Valberedning

Jennie Gustafsson

Herman Ygbergs väg 6

Kontaktuppgifter

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta styrelsen. Det enklaste är att kontakta oss via mail, men du kan även lämna ett skriftligt meddelande i samlingssalen eller ringa till vår styrelsetelefon. Om vi inte svarar direkt hör vi av oss så fort vi kan.
Notering: Meddelanden till styrelsen ska aldrig lämnas privat till enskilda styrelseledamöter.

Felanmälan

Fastighet

BK

Notera att journumret endast är till för akuta fel som inträffar 16:00-07:00, samt under helger. Fel som ej är fastighetsspecifika utan lägenhetsspecifika debiteras, enligt stadgarna, den enskilda lägenheten. Vid felanmälan av gemensamma utrymmen, som exempelvis tvättstugor och hissar, ber vi den som felanmäler att sätta upp en lapp om att en sådan amälan har gjorts. Detta för att informera övriga boende.
Mer information
Hissar

Otis hissar

Notera att jourutryckning enbart ska ske om någon fastnat i hissen. I annat fall utförs åtgärd nästföljande vardag.
Tvättstuga

Miele

Vid fel på Mielemaskiner i någon av våra tvättstugor, vänligen kontakta Miele direkt via telefon eller mail. Uppge kundnummer (3965771) samt serienummer på maskinen (hittas på insidan av luckorna) vid felanmälan.

Ekonomisk förvaltning

NABO är vår ekonomiska förvaltare. De hanterar bland annat följande uppgifter: utskick av kvartalsuppgifter, påminnelse vid utebliven betalning och inkasso, kö till parkeringsplats, kontroll av överlåtelser, kreditupplysning, pantregister, registrering och betalning av leverantörsfakturor samt månatliga uppföljningar till styrelsen.

Notering: Överlåtelser och pantförskrivningar ska skickas direkt till BoNea.

Post & besöksadress
HSB Brf Lärarinnehemmet i Stockholm
NABO 9663, FE 258
105 69 Stockholm

Information

Här har vi samlat information kring frågor om exempelvis andrahandsuthyrning, TV & bredband, parkering och renoveringar i lägenheten.

Förtroendeuppdrag

Styrelsens mål är att alla boende i vår förening ska ha det så bra som möjligt, samt att alla ska trivas. Både styrelsen och valberedningen är förtroendevalda. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta arbete är något som görs ideellt.
Styrelseuppdrag

Val och mandattid

Styrelsens ordförande, ledamöter och suppleanter väljs av föreningsstämman. Mandattiden för respektive post är högst två år.

Uppgifter

Styrelsen kan betraktas som föreningens verkställande organ, och fattar beslut kring frågor som rör den löpande driften av fastigheten och bostadsrättsföreningen. Uppdraget består av att förvalta föreningens fastighet samt övriga tillgångar.

Valberedning

Val och mandattid

I likhet med de olika styrelseposterna, väljs även valberedningen vid föreningsstämman. Som ledamot eller sammankallande för valberedningen har du ett mandat på ett år i taget.

Uppgifter

Valberedningens arbete innebär att upprätta förslag på kandidater till de olika poster som stämman ska välja. När det där dags att nominera till årets föreningsstämma skickar valberedningen ut information om detta till föreningens medlemmar. Medlemmarna har då möjlighet att nominera de personer de vill ska ingå i styrelsen. Det finns ingen begränsning för hur många personer en medlem får nominera, eller till vilka poster – utan man kan till och med nominera sig själv.

Andrahandsuthyrning

Från och med 1 juli 2014 träder en ny lag i kraft som reglerar andrahandsuthyrning i bostadsrätter. Föreningen har anpassat våra interna regler efter det nya regelverket och följande gäller om man vill hyra ut sin lägenhet i andra hand.
Andrahandsuthyrning

Regler

Den 1 juli 2014 trädde en ny lag i kraft som reglerar andrahandsuthyrning av bostadsrätter. Föreningen har anpassat sina interna regler utefter detta regelverk. Se nedan för villkor gällande andrahandsuthyrning.

Grundförutsättningen för andrahandsuthyrning är att bostadsrättsinnehavaren åter ska flytta tillbaka till bostaden inom en överskådlig tid, med undantag för att provbo med sambo.

Det är inte tillåtet att hyra ut i andrahand av spekulationsskäl. Hittills har lägenheterna i föreningen inte varit svårsålda, och detta är därmed inte ett aktuellt skäl för att hyra ut i andrahand.

Då den nya lagen öppnar upp för fler skäl behöver dock föreningen försäkra sig om att det i huvudsak är bostadsrättsinnehavare som bor i lägenheterna. Därmed för högst 10% (6 stycken lägenheter i detta fall) vara uthyrda i andrahand samtidigt. Det innebär att även om en boende har ett giltigt skäl för att hyra ut kommer detta inte att godkännas om maxgränsen redan har nåtts. Detta innebär även att bostadsrättsinnehavaren inte heller kan vara garanterad att få godkänd på förlängd tid för andrahandsuthyrning.

Lagen tillåter att en avgift på upp till 10% av ett prisbasbelopp åläggs den som hyr ut sin bostad i andrahand. Enligt föreningens uppdaterade stadgar, som registrerades den 8 oktober 2014, debiteras bostadsrättsinnehavaren därmed en avgift motsvarande 10% av ett prisbasbelopp på årsbasis. Beloppet debiteras som ett totalbelopp på nästkommande kvartalsredovisning för hela perioden som avses.

Ansökan

Processen

För att bidra till en effektiv handläggning ska nedan specificerade process följas:

  1. Oavsett skäl, kan den boende endast söka tillstånd om andrahandsuthyrning för 1 år i taget.
  2. Skälet för andrahandsuthyrning ska styrkas.
  3. Förlängning kan ske om skälet kvarstår och bedömningen görs att bostadsrättsinnehavaren fortfarande har för avsikt att flytta tillbaka till bostaden, med undantag för att provbo med sambo där ingen förlängning sker. Bedömningen är att bostadsrättsinnehavaren efter 1 års samboende ska kunna avgöra huruvida man vill fortsätta att bo tillsammans eller ej.
  4. En avgift motsvarande 10% av ett prisbasbelopp debiteras årligen till den som hyr ut sin bostadsrätt i andrahand. Avgiften avser de kalendermånader som uthyrningen avser.

Nedan följer en specifikation av de skäl som styrelsen bedömt som rimliga för att tillåtas hyra ut sin bostadsrätt i andrahand:

  • Studier på annan ort (Längsta tiden för uthyrning är hela studietiden. Studieintyg bifogas för varje år).
  • Arbete på annan ort (Gäller tidsbegränsat arbete på annan ort. Anställningsavtal bifogas och bekräftas årligen. Om anställningen på annan ort avser över 3 år bedöms det som mindre troligt att återflyttning sker. Detta då det är sällsynt att man blir utplacerad längre än 3 år).
  • Utlandsresa (Gäller under vistelsen. Tur- och returbiljett redovisas).
  • Vård av nära anhörig på annan ort (Personbevis på den person som ska vårdas bifogas. Detta för att bekräfta adress och släktskap).
  • Uthyrning för att flytta in vid pensionering (Gäller max 1-3 år innan pensionering sker. Om inte inflyttning sker under det år som pensionering inträffar anses skälet ha upphört).
  • Sambo med annan (Gäller max 1 år totalt. Personbevis på den individ man ska sambo med bifogas. Detta för att bekräfta att personen är skriven på den adress man ska flytta till).
  • Uthyrning till barn som bor kvar i lägenhet för att slutföra studier då resten av familjen flyttar (Studieintyg bifogas för varje år).

Följande information och dokument ska lämnas till styrelsen minst 1 månad innan tilltänkt startdatum för andrahandsuthyrningen.

  • Namn, lägenhetsnummer, telefonnummer, samt ny adress för bostadsrättsinnehavaren.
  • Tydligt skäl för uthyrningen.
  • Dokument enligt ovan beroende på skälet.
  • Tänkt hyresgäst med referenser från tidigare hyresvärdar.
  • Kopia på tänkt kontrakt.
  • Tidpunkt (start- och slutdatum), både på ett års basis samt den totala tilltänkta uthyrningsperioden.
  • Bekräftelse på att autogiro har satts upp för att säkra att månadsavgiften betalas i tid till föreningen.

Om någon av ovanstående uppgifter saknas i ansökan kommer denna att returneras utan handläggning. Ansökan ska lämnas till styrelsen. Vänligen använd följande blankett: Länk till blankett: Ansökan om andrahandsuthyrning

Om ansökan är komplett kommer styrelsen att handlägga ärendet, samt ge ett besked inom 1 månad från det datum då ansökan inkom till styrelsen. Föreningen kan häva tillståndet att hyra ut i andrahand om månadsavgiften inte erläggs i tid, och/eller hyresgästen missköter sig. Att hyra ut sin bostadsrätt utan att ha erhållit styrelsens tillstånd kan komma att innebära att bostadsrätten är förverkad.

Föreningen ser gärna att andrahandshyresgästens deltar i gemensamma aktiviteter som städdagar eller sociala aktiviteter som anordnas.

Brandsäkerhet

Styrelsen ber samtliga boende och besökare att respektera dessa brandföreskrifter.
Utrymningsvägar

Det är inte tillåtet att förvara eller placera föremål som exempelvis barnvagnar, pulkor eller stolar i trapphusen, även om detta endast är tillfälligt. Trapphusen fungerar som utrymningsvägar och ska hållas fria från föremål. Burspråken räknas inte som utrymningsvägar. I burspråken får dock endast föreningens möbler placeras, och därmed inga privata föremål.

Källarutrymmen

Med hänsyn till brandsäkerheten ska samtliga dörrar i källarkorridorerna hela tiden vara stängda. En dörr som är öppen mellan två korridorer innebär att brand och rök sprider sig fortare. I källarkorridorer för inga föremål placeras som inte blivit godkända av styrelsen. Privata föremål ska placeras i det/de förråd som tillhör lägenheten eller hyrs av bostadsrättsinnehavaren.

Brandsläckare

Våren 2011 slöts ett serviceavtal med Täby Brandskyddsteknik AB, och de utför därmed årliga kontroller av våra brandsläckare. Brandsläckare får enbart användas i händelse av brand.

Parkering förbjuden på gården

Parkering på gården är förbjuden (med undantag för de 11 parkeringsplatser som hyrs ut). Detta är bland annat för att underlätta framkomligheten för utryckningsfordon.

Bredband & TV

Både Bredband & TV ingår i månadsavgiften till föreningen. Som boende betalar du alltså inget extra för dessa tjänster.
Bredband

Föreningens bredbandsleverantör är Telenor (f.d. Bredbandsbolaget). Fastigheten har fiberkablar som har dragits av operatören, vilket innebär att samtliga lägenheter har bredbandsanslutning. Hastigheten är 100Mbit. Månadsavgiften ingår i avgiften till föreningen, och som boende betalar du därmed inget extra för bredband. För de boende som önskar går det även att ansluta sig till IP-telefoni. Då betalar du endast för samtalsavgifterna.

TV

Samtliga lägenheter i fastigheten har tillgång till Comhems basutbud. Detta innefattar SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, Kanal6, Sjuan, Åttan, Kanal 9, TV10, TV11, Kanal 12, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen, TLC samt YLE1. Dessa kanaler ingår i månadsavgiften till föreningen. Önskar man ytterligare kanalutbud kontaktar du som boende önskad kanalleverantör och tecknar ett eget avtal med denne.

Försäkring

Vår fastighetsförsäkring via Folksam inkluderar bostadsrättstillägget.
Vår fastighetsförsäkring

Föreningen har en fastighetsförsäkring via Folksam som inkluderar bostadsrättstillägget. Det innebär att du som äger en bostadsrätt i vår förening inte behöver ha ett särskild tillägg i den egen hemförsäkring för bostadsrättstillägget. Mer information om bostadsrättstillägget hittar du här: Länk till Folksam.

Anmälan av skada

Vid eventuell skada av sådan karaktär att det är aktuellt med försäkring via bostadsrättstillägget ska en sådan anmälan ske genom styrelsen. Vid skada ska därför styrelsen kontaktas omedelbart via telefon eller mail. Om du ej lyckas komma i kontakt med styrelsen bör du själv göra en felanmälan och därefter meddela styrelsen att en sådan anmälan gjorts. Skadeanmälan görs på följande nummer: 0771-960 960.

Efter din anmälan kommer du att bli kontaktad av försäkringsbolaget som gör en sedvanlig bedömning av skadan och fastställer huruvida ersättning ska utgå eller ej.

Nycklar

För beställning av nya nycklar, följ instruktionerna nedan.
Nycklar

Varje lägenhet har ursprungligen fått ett nyckelset med:

  • 3 st nycklar till säkerhetslåset (det övre)
  • 3 st nycklar till lägenhetslåset (det undre)
  • 1 st tvättstugenyckel (märkt med TV)
  • 1 st källarförrådsnyckel (märkt med KF)

Lägenhetsnyckeln används även till:

  • Porten
  • Soprummet
  • Källsorteringsrummet
  • Trädgårdsförrådet
  • Dörren ner till källaren

Tvättstugenyckeln används även till:

  • Dörren ner till källaren
  • Dörren till Samlingssalen
Beställning av nycklar

Om en nyckel behöver kopieras är det viktigt att den kopieras på det ställe som föreningen har hand om vårt nyckelsystem för att säkerställa att nyckel blir kopierad på rätt sätt och fungerar till de dörrar som den ska gå till.

Sedan november 2018 har vi avtal med Avarn Security.

Beställningsprocess

Följ processen nedan:

  1. Meddela styrelsen skriftligt (e-mail eller lapp i styrelserummet) att du behöver göra extra kopior och meddela vilken eller vilka nycklar som avses (se koder på respektive nyckel). OBS! Endast bostadsrättsinnehavaren kan beställa nycklar. För annan beställare än bostadsrättsinnehavaren krävs fullmakt.
  2. Styrelsen meddelar Avarn Security, då dessa kräver att beställningen går just via styrelsen. Detta för att inga obehöriga kopior ska göras.
  3. Styrelsen meddelar när beställningen gjorts. När du fått en sådan bekräftelse går du själv till Avarn Security i Alvik när det passar dig. Kom ihåg att ta med dig den nyckel du vill kopiera. Inga nycklar görs i förväg, utan nyckelkopian görs medan du väntar.
  4. Du betalar själv för kopian. Kostnaden motsvarar ca 300 kr.

Parkering

Vi ber samtliga boende och gäster att respektera att det råder parkeringsförbud på hela tomten. Undantaget är de 11 särskilt markerade och förhyrda parkeringsplatserna.
För boende

Föreningen har 11 stycken parkeringsplatser för uthyrning till de boende. Parkeringsplatserna tillhör inte någon särskild lägenhet, utan vid överlåtelse upphör kontraktet enligt uppsägningstiden. Den nya ägaren får därmed ställa sig i kö för parkeringsplats. Kösystem och månadsavisering hanteras av BoNea.

För gäster

Gäster hänvisas till angivna parkeringsplatser på Herman Ygbergs väg samt anslutande vägar i området. Även Smedslättstorget kan ibland ha lediga parkeringsplatser.

Trafik på tomten

Vi ber er att i största möjliga mån undvika att åka runt huset. Av- och påstigning samt i- och urlastning får enbart ske i direkt anslutning till en port samt endast när det är absolut nödvändigt. Det är inte tillåtet att parkera sin bil på baksidan av huset. Det är en trädgård och vi ber er vänligen att respektera det.

Renovering i lägenheten

Läs gärna mer i våra stadgar gällande vad för typ av renoveringar man får och inte får göra i sin bostadsrätt.
Allmänt

Som bostadsrättsinnehavare har man rätt att göra vissa förändringar i lägenheten utan att söka tillstånd av styrelsen. Detta innefattar exempelvis att måla om en vägg eller att tapetsera. I föreningens stadgar specificeras tydligt vad man får samt inte får göra.

Om du är det minsta osäker ber vi dig att kontakta styrelsen för att få klartecken för reparationen/åtgärden. Om åtgärder har gjorts som inte är förenliga med husets stammar (som exempelvis vattenledningar och ventilation) eller bärande väggar blir du skyldig att återställa detta på egen bekostnad. Tänk även på att du vid köp av en bostadsrätt tar över ansvaret för vad tidigare bostadsrättsinnehavare har gjort. Om du tar över en bostadsrätt ska du därför alltid be säljaren om att få se tillstånd för eventuella ändringar. Alternativt kan du även kontakta styrelsen.

Badrum

De regler som vi har i brf Lärarinnehemmet för ombyggnad av badrum är att man ska lämna in en ansökan om att man vill bygga om sitt badrum och en ritning och beskrivning av hur man ska göra. Det är viktigt att man inte ändrar på anslutningen för vatten och avlopp utan styrelsens godkännande. Här nedan får du information om hur du ska kunna kontrollera att den firma du tänker anlita har de behörigheter som erfordras för att få göra jobbet.

- Anlita auktoriserat VVS-företag.
- Det tillhör Säker Vatten och man kan kontrollera detta på deras hemsida säkrevatten.se.
- Plattsättaren ska ha behörigheten BKB från Byggkeramikrådet för att få göra arbetet.
- Företag som har detta finns på http://säkervatten.se/.
- Även elfirman måste vara auktoriserad. Kontrollera detta på Elsäkerhetsverket som har en söksida för elektrikerföretag.

Förutom detta behöver man veta att Entreprenaden har en allriskförsäkring enligt ABT04/ABT06/ABS09 samt en ansvarsförsäkring, person- och sakskada. Handdukstork som drivs med varmvatten ska vid ombyggnad bytas ut mot en elektrisk handdukstork. Man får av säkerhetsskäl inte sätta tillbaks den gamla. Innan igångsättning ska man lämna in bevis på ovanstående behörigheter och försäkringsbekräftelser till styrelsen.

Kök

Man ska lämna in en ansökan om att få bygga om sitt kök med bifogad ritning och
beskrivning om vad man ska göra. Man får inte göra ändringar i avlopp eller vatten utan styrelsens godkännande. I köket ingår en ventilation som förser både kök och badrum med luftväxling. Alla lägenheter har en egen kanal upp på taket. Ventilationssystemet är speciellt och det innebär att man vid renovering av kök inte har fritt val av fläkt. Det finns i köket en fläkt och motor i en särskild enhet i ”kryddskåpet” ovanför spisen. Man har också en annan enhet, en spiskåpa, med lampa, filter och knappar som styr fläkten. När man renoverar ett kök kan man inte välja vilket fläkt man vill och inte heller den spiskåpa man vill. Fläkten i köket måste kunna ventilera badrummet också! Fläkten har tre rör. Ett som suger i
badrummet och ett som suger i köket samt ett rör som skickar luften upp till taket. Det sker genom att köksfläkten antingen suger mycket luft i badrummet och lite i köket eller mycket i köket och lite i badrummet. Det sköter man genom trycka/vrida på olika knappar på spiskåpan i köket.

Ventilationen i alla lägenheter kontrolleras med jämna mellanrum då en besiktningsman kommer. Det sker enligt svensk lagstiftning. Man får således inte avvika från de regler som gäller. Nästa kontroll kommer 2027. Om man ska renovera köket:
- Undersök först om den sittande fläkten, den som sitter på väggen ovanför spisen och innanför skåpdörren fungerar.
- Om fläkten fungerar behöver man inte byta ut den men rengöra fläktmaskineriet. - Skruva bort plåtskruvarna på fläktens framsida och rengör fläktvingar och fläkttrumma. Det måste göras minst en gång om året om fläkten ska fungera bra. Filtret ska man rengöra en gång per månad. T ex i diskmaskin.

Om fläkten inte fungerar får man byta ut fläktmaskineriet. De enda fläkten som är godkänd
heter IFK C left eller right. Den tillverkas av företaget Östbergs. Till ovanstående fläktmaskineri behövs en spiskåpa. Det är den del som syns och sitter ovanför spisen. Det finns två spiskåpor från Franke som fungerar tillsammans med
fläktmotorn: Kåpa 392-16 60 (artikelnummer 110.0350.777) eller kåpa 1221A-10 60CM. Man kan till exempel INTE välja en Alliansfläkt. Den är inte kompatibel med vårt fläktsystem. Det som kan hända om du köper en annan fläkt än den som vi har bestämt är att matoset går in i badrummet eller att fläkten inte ger tillräckligt flöde och då får du byta ut hela fläkten när kontrollen görs av besiktningsmannen.

Om du är osäker kontakta styrelsen.

Bärande väggar

Åtgärder som innefattar ingrepp på bärande väggar kräver tillstånd från styrelsen. Detta ska erhållas innan arbetet påbörjas. Se nedan specificerade process för hur en sådan ansökan går till. Genom att följa denna process går det att erhålla en snabb handläggning från styrelsen. Räkna dock ändå med upp till 1 månads handläggningstid.

Länk till dokument: Processen
Länk till dokument: Avtal om tillstånd

Regler vid renovering

För samtliga typer av renovering gäller generellt sett att bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för att grannar runt omkring inte ska bli störda. Du ska även respektera följande:

  1. Arbete som kan vara störande för grannar  får endast ske kl. 8 – 18 på vardagar och kl. 10 – 17 på helgfria lördagar.
  2. Städning av trapphus och port ska ske omgående vid nedskärpning. Byggskräp (som exempelvis Big Bag) ska bortforslas senast varje fredag under ombyggnationen. Byggskräp får inte vara placerat på gården så att det förhindrar framkomligheten.
  3. Informera samtliga hantverkare om att det råder parkeringsförbud på gården. Endast vid direkt i- och urlastning får bil parkeras i anslutning till lägenhetsporten. Därefter ska bilen parkeras på gatan.

Städning

Vi uppmuntrar alla boende att hjälpas åt med att hålla rent och snyggt på gården och i huset, samt att hjälpas åt vid behov av snöskottning.
Städning av gemensamma utrymmen

Städning av trapphusen sker en gång i veckan av en städfirma och en gång i månaden städas även genomgångskorridorerna i källaren. Övriga gemensamma utrymmen som exempelvis samlingssalen, tvättstugor, bastu och burspråk städas i första hand av de boende som har använt dem. Om du upplever att något utrymme inte städas ordentligt (av städfirman eller boende) ber vi er kontakta styrelsen.

Vår- och höststäddagar

Två gånger per år anordnar föreningen vår- och höststäddagar. Vid dessa tillfällen brukar vi även se över om det är något särskilt som behöver städas lite extra. Däremellan är det vi boende som håller den nivå av städning och renlighet som vi själva önskar.

Lokaler & utrymmen

Vi har flertalet unika lokaler i vår förening. Kom ihåg att ta väl hand om dem, och läs gärna igenom information och trivselregler nedan.
Bastu

Nere i källaren, mellan uppgång 10 och 4, har föreningen en bastu med tillhörande dusch. Bastun bokas via bokningslistor utanför dörren. När du använder bastun hänger du ut en skylt på utsidan så att du får njuta i lugn och ro. Lämna bastu och dusch på ett sådant sätt som du själv skulle vilja hitta dem, det vill säga välstädade. Användningen av dusch och bastu är kostnadsfri.

Gym

Föreningen har även ett litet gym nere i källaren. Detta ligger mellan port 4 och 10, vägg i vägg med bastun. Här finns bland annat löpband, crosstrainer, mattor och kettlebells. Målet är att utöka utrustningen allteftersom.

Trivselregler

  • All träning sker på egen risk.
  • Barn under 16 år bör ej vistas i gymmet utan målsmans sällskap.
  • Strömbrytaren ska slås av på Crosstrainern (förlängningssladden) och löpbandet (högerkant, framtill) efter användning.
  • Vänligen registrera i loggboken när du påbörjade samt avslutade passet, samt tiden du använt löpbandet (detta för att säkerställa att rengöring/service görs vid rätt tidpunkt).
  • Endast rena innerskor får användas i gymmet.
  • Vänligen lämna gymmet i det skick som du själv skulle vilja finna det i.
Snickarverkstad

Verkstaden är belägen i källaren, nära trappuppgång 10. Här kan du snickra, laga saker, slipa och måla – helt enkelt ägna dig åt alla möjliga sorters praktiska sysslor som kan vara svåra att utföra i din egen lägenhet. Här finns en hel del material och redskap, som till exempel såg, hammare och skruvmejslar. Tänk på att plocka i ordning efter dig, och att lämna verkstaden i ett städat skick.

Samlingssal

Allmänt

Högst upp i fastigheten ligger vår unika samlingssal – och där har den legat sedan huset byggdes. Salen är vackert inredd med antika möbler, piano, böcker och oljemålningar och har även en fin utsikt över Äppelvikens grönskande trädgårdar. Alla boende har möjlighet att boka samlingssalen för privata evenemang. Det finns ett fullt utrustat kök med bestick, serviser och tillagningskärl, samt ett badrum och två tältsängar med tillhörande kuddar och täcken.

Kostnad för att hyra

  • Dagtid (klockan 10-22): 400 kronor
  • Kvällsarrangemang (klockan 15-01): 400 kronor
  • Övernattning (klockan 22-10) : 200 kronor per natt.
  • Dygnshyra: 600 kronor per dygn.

Bokning och debitering

Du bokar samlingssalen via de listor som finns uppsatta i salen. Avgiften debiteras på nästkommande kvartalshyra. Notera att du är själv ansvarig för att din bokning är korrekt. Om du får förhinder och inte använder lokalen måste den avbokas. Icke avbokad eller felbokad lokal debiteras.

Extern uthyrning

Om du önskar att hyra ut samlingssalen till ett externt sällskap, vänligen kontakta styrelsen så tar vi hand om bokning och fakturering av avgift till kunden. Avgiften för externa parter är 1000kr för dag- eller kvällsarrangemang. För extern uthyrning krävs styrelsen skriftliga bekräftelse för att bokningen ska vara giltig.

Ordningsregler

  • Om du vill förbereda och ställa i ordning lokalen någon dag innan ditt evenemang hyr du lokalen från den tid som du vill börja ställa i ordning.
  • Tänk på att lämna salen i städat skick.
  • Glöm inte att kontrollera att kylskåpet är tömt på matvaror.
  • Ta hänsyn till de boende runt omkring och informera gärna dina grannar om du ska ha fest.
  • Vid dagsevenemang städas lokalen samma dag. Alternativt hyr du extra tid för att städa.
  • Vid kvällsevenemang ska lokalen vara städad före klockan 12 dagen därpå (eller före klockan 10 om det är någon annan som har bokat salen under dagtid).
  • Vid övernattning ska salen vara iordningställd senast klockan 10. Detta gäller även vid övernattning under flera nätter i rad. Önskar du inte att ställa ordning lokalen under dagtid bokar du istället dygnshyra och betalar 600kr per dygn.
  • Vill du inte bli störd av att andra boende kommer in finns det skyltar med angivelsen ”stör ej” som kan hängas upp på båda dörrarna som leder in till salen.
Styrelserum

I samlingslokalen finns även styrelserummet. Detta nyttjas av de individer som ingår i styrelsen. Här finns möjlighet att lämna brev till styrelsen, vilket enklast sker genom att skjuta in det under dörren.

Trädgård

Allmänt

Vi har förmånen att ha en otroligt vacker trädgård där vi kan njuta av grönska och vackra blommor på sommaren. Trädgårdsmöbler är placerade runt huset och dessa har alla möjlighet att nyttja. Möblerna placeras ut på vårstäddagen och tas in på höststaddagen. Är man ett större sällskap och behöver flytta om möbler tillfälligt ber vi er att ställa tillbaka dem när ni går därifrån.Då trädgården är gemensam för alla boende så önskar vi att alla tar sitt ansvar och håller rent och snyggt, och att man inte lämnar kvar något privat vid sittgrupperna. Om du har en trädgårdsmöbel eller något annat som du önskar att ställa ut i trädgården, vänligen kontakta styrelsen i förhand.

Kolonilotter

Det finns ett antal små kolonilotter på baksidan av huset, där ett kösystem avgör vem som har möjlighet att odla där. Det finns även en gemensam lott som ligger separat där det bland annat odlas kryddor som får nyttjas av alla i huset. Trädgården sköts av en extern firma, men småpyssel som exempelvis att vattna blommorna får gärna skötas av de boende i huset. Självklart respekterar vi eventuella bevattningsförbud från Stockholms Stad.

Grillning

Du är varmt välkommen att grilla i trädgården, och detta kan göras på den gemensamma grillen som får användas av samtliga boende. Grillen står placerad på en stenhäll på framsidan, intill boulebanan. Tänk på att lämna grillen i det skick som du själv önskar att finna den, och gemensamma grillbestick diskas efter användning. Tänk även på att respektera eventuella grillförbud som Stockholm Stad/Brandmyndigheten kan utfärda.

Förråd

Förråd som hör till lägenheten

Varje lägenhet har ett tillhörande förråd. Samtliga förråd är belägna nere i källaren. För att undvika stöldrisk finns en särskild nyckel som används för att komma in i förrådsutrymmena. Denna nyckel får varje boende vid inflytt.

Extraförråd

Det finns möjlighet att hyra ett extraförråd till en kostnad av 100 kronor per månad. Debitering sker vid varje kvartalshyra. Är du intresserad av att hyra ett extraförråd, vänligen kontakta styrelsen.

Sophantering

Allmänt

I vår förening värnar vi om vår miljö och därför har vi källsortering för de flesta typerna av sopor i våra två soprum. Alla nyinflyttade får en broschyr med information om vad som ska sorteras vart.

I källsorteringsrummet finns för närvarande kärl för plast, kartong, metall, tidningspapper och glödlampor. I soprummet finns för närvarande kärl för hushållssopor, matavfall, färgat glas samt ofärgat glas.

Hushållssopor töms varje vecka, medan sorteringskärlen töms varannan vecka, eller en gång per månad beroende på vilken typ av material det är. Bruna påsar till matavfall finns att hämta i soprummet.

Ordningsregler

Vänligen notera att vi inte har någon hantering för grovsopor (exempelvis möbler), färgavfall, elektriska apparater, frigolit, batterier eller annat som det inte finns ett speciellt kärl till. Den här typen av sopor är de boende ansvariga för att på egen hand frakta bort till närmaste återvinningscentral. Det är absolut förbjudet att ställa in några av dessa sopor i källsorteringsrummet eller i det vanliga soprummet. Det är vidare ej tillåtet att ställa det i förrådskorridorer eller i något annat gemensamt utrymme. Innan transport sker till återvinningscentral, ska dessa sopor förvaras i den egna lägenheten eller det eget förrådet.

Tvättstuga

Allmänt

I huset finns två tvättstugor, en blå och en gul. I varje tvättstuga finns det två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp, en mangel samt möjlighet för handtvätt. Tvättstugorna ligger i källaren mellan uppgång 4 och 8.

Så här fungerar det

Tvättstugan bokas via bokningstavlor där varje lägenhet har ett kolvlås som du markerar önskad tid med. Passen är indelade i följande klockslag: 8-11, 11-15, 15-18 samt 18-21. Om man inte använder sin bokade tid får annan boende använda den efter 60 minuter. Under sin tvättid låser man tvättstugan med sitt kolvlås.

Ordningsregler

  • Respektera de tider som finns, och dra inte över din tvättid om någon har bokat tiden efter.
  • Lämna tvättstugan i det skick som du själv önskar att finna den i.
  • Ta bort luddet i dörren på torktumlaren efter användning.
  • Sopa samt torka golvet om det behövs, så att det inte ligger smuts och damm kvar.
  • Vi uppmuntrar att man ibland tar ett extra varv och exempelvis dammar av rören i taken samt på väggarna.
  • Tvättstugan städas med jämna mellanrum av vår städfirma, men då den används flitigt är det även upp till oss boende att se till att den hålls ren och fräsch.
  • Det är inte tillåtet att tvätta med tvättnötter, färga kläder eller textil i tvättmaskinerna, samt att tvätta djurfiltar.

Felanmälan

Om något går sönder ska det felanmälas av den som upptäcker detta. Se kontaktuppgifter för felanmälan.

Har du en fråga?
Skicka gärna ett mail till oss i styrelsen. Om du är medlem, gå in på Medlemssidan för ytterligare information och kontaktuppgifter.
Post & besöksadress
Ekonomisk förvaltning
HSB Brf Lärarinnehemmet i Stockholm
NABO 9663, FE 258
105 69 Stockholm
Copyright © 2021 Brf Lärarinnehemmet