Notering: Överlåtelser och pantförskrivningar ska skickas direkt till BoNea.
Styrelsens ordförande, ledamöter och suppleanter väljs av föreningsstämman. Mandattiden för respektive post är högst två år.
Styrelsen kan betraktas som föreningens verkställande organ, och fattar beslut kring frågor som rör den löpande driften av fastigheten och bostadsrättsföreningen. Uppdraget består av att förvalta föreningens fastighet samt övriga tillgångar.
I likhet med de olika styrelseposterna, väljs även valberedningen vid föreningsstämman. Som ledamot eller sammankallande för valberedningen har du ett mandat på ett år i taget.
Valberedningens arbete innebär att upprätta förslag på kandidater till de olika poster som stämman ska välja. När det där dags att nominera till årets föreningsstämma skickar valberedningen ut information om detta till föreningens medlemmar. Medlemmarna har då möjlighet att nominera de personer de vill ska ingå i styrelsen. Det finns ingen begränsning för hur många personer en medlem får nominera, eller till vilka poster – utan man kan till och med nominera sig själv.
Den 1 juli 2014 trädde en ny lag i kraft som reglerar andrahandsuthyrning av bostadsrätter. Föreningen har anpassat sina interna regler utefter detta regelverk. Se nedan för villkor gällande andrahandsuthyrning.
Grundförutsättningen för andrahandsuthyrning är att bostadsrättsinnehavaren åter ska flytta tillbaka till bostaden inom en överskådlig tid, med undantag för att provbo med sambo.
Det är inte tillåtet att hyra ut i andrahand av spekulationsskäl. Hittills har lägenheterna i föreningen inte varit svårsålda, och detta är därmed inte ett aktuellt skäl för att hyra ut i andrahand.
Då den nya lagen öppnar upp för fler skäl behöver dock föreningen försäkra sig om att det i huvudsak är bostadsrättsinnehavare som bor i lägenheterna. Därmed för högst 10% (6 stycken lägenheter i detta fall) vara uthyrda i andrahand samtidigt. Det innebär att även om en boende har ett giltigt skäl för att hyra ut kommer detta inte att godkännas om maxgränsen redan har nåtts. Detta innebär även att bostadsrättsinnehavaren inte heller kan vara garanterad att få godkänd på förlängd tid för andrahandsuthyrning.
Lagen tillåter att en avgift på upp till 10% av ett prisbasbelopp åläggs den som hyr ut sin bostad i andrahand. Enligt föreningens uppdaterade stadgar, som registrerades den 8 oktober 2014, debiteras bostadsrättsinnehavaren därmed en avgift motsvarande 10% av ett prisbasbelopp på årsbasis. Beloppet debiteras som ett totalbelopp på nästkommande kvartalsredovisning för hela perioden som avses.
För att bidra till en effektiv handläggning ska nedan specificerade process följas:
Nedan följer en specifikation av de skäl som styrelsen bedömt som rimliga för att tillåtas hyra ut sin bostadsrätt i andrahand:
Följande information och dokument ska lämnas till styrelsen minst 1 månad innan tilltänkt startdatum för andrahandsuthyrningen.
Om någon av ovanstående uppgifter saknas i ansökan kommer denna att returneras utan handläggning. Ansökan ska lämnas till styrelsen. Vänligen använd följande blankett: Länk till blankett: Ansökan om andrahandsuthyrning
Om ansökan är komplett kommer styrelsen att handlägga ärendet, samt ge ett besked inom 1 månad från det datum då ansökan inkom till styrelsen. Föreningen kan häva tillståndet att hyra ut i andrahand om månadsavgiften inte erläggs i tid, och/eller hyresgästen missköter sig. Att hyra ut sin bostadsrätt utan att ha erhållit styrelsens tillstånd kan komma att innebära att bostadsrätten är förverkad.
Föreningen ser gärna att andrahandshyresgästens deltar i gemensamma aktiviteter som städdagar eller sociala aktiviteter som anordnas.
Det är inte tillåtet att förvara eller placera föremål som exempelvis barnvagnar, pulkor eller stolar i trapphusen, även om detta endast är tillfälligt. Trapphusen fungerar som utrymningsvägar och ska hållas fria från föremål. Burspråken räknas inte som utrymningsvägar. I burspråken får dock endast föreningens möbler placeras, och därmed inga privata föremål.
Med hänsyn till brandsäkerheten ska samtliga dörrar i källarkorridorerna hela tiden vara stängda. En dörr som är öppen mellan två korridorer innebär att brand och rök sprider sig fortare. I källarkorridorer för inga föremål placeras som inte blivit godkända av styrelsen. Privata föremål ska placeras i det/de förråd som tillhör lägenheten eller hyrs av bostadsrättsinnehavaren.
Våren 2011 slöts ett serviceavtal med Täby Brandskyddsteknik AB, och de utför därmed årliga kontroller av våra brandsläckare. Brandsläckare får enbart användas i händelse av brand.
Parkering på gården är förbjuden (med undantag för de 11 parkeringsplatser som hyrs ut). Detta är bland annat för att underlätta framkomligheten för utryckningsfordon.
Föreningens bredbandsleverantör är Telenor (f.d. Bredbandsbolaget). Fastigheten har fiberkablar som har dragits av operatören, vilket innebär att samtliga lägenheter har bredbandsanslutning. Hastigheten är 100Mbit. Månadsavgiften ingår i avgiften till föreningen, och som boende betalar du därmed inget extra för bredband. För de boende som önskar går det även att ansluta sig till IP-telefoni. Då betalar du endast för samtalsavgifterna.
Samtliga lägenheter i fastigheten har tillgång till Comhems basutbud. Detta innefattar SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, Kanal6, Sjuan, Åttan, Kanal 9, TV10, TV11, Kanal 12, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen, TLC samt YLE1. Dessa kanaler ingår i månadsavgiften till föreningen. Önskar man ytterligare kanalutbud kontaktar du som boende önskad kanalleverantör och tecknar ett eget avtal med denne.
Föreningen har en fastighetsförsäkring via Folksam som inkluderar bostadsrättstillägget. Det innebär att du som äger en bostadsrätt i vår förening inte behöver ha ett särskild tillägg i den egen hemförsäkring för bostadsrättstillägget. Mer information om bostadsrättstillägget hittar du här: Länk till Folksam.
Vid eventuell skada av sådan karaktär att det är aktuellt med försäkring via bostadsrättstillägget ska en sådan anmälan ske genom styrelsen. Vid skada ska därför styrelsen kontaktas omedelbart via telefon eller mail. Om du ej lyckas komma i kontakt med styrelsen bör du själv göra en felanmälan och därefter meddela styrelsen att en sådan anmälan gjorts. Skadeanmälan görs på följande nummer: 0771-960 960.
Efter din anmälan kommer du att bli kontaktad av försäkringsbolaget som gör en sedvanlig bedömning av skadan och fastställer huruvida ersättning ska utgå eller ej.
Varje lägenhet har ursprungligen fått ett nyckelset med:
Lägenhetsnyckeln används även till:
Tvättstugenyckeln används även till:
Om en nyckel behöver kopieras är det viktigt att den kopieras på det ställe som föreningen har hand om vårt nyckelsystem för att säkerställa att nyckel blir kopierad på rätt sätt och fungerar till de dörrar som den ska gå till.
Sedan november 2018 har vi avtal med Avarn Security.
Föreningen har 11 stycken parkeringsplatser för uthyrning till de boende. Parkeringsplatserna tillhör inte någon särskild lägenhet, utan vid överlåtelse upphör kontraktet enligt uppsägningstiden. Den nya ägaren får därmed ställa sig i kö för parkeringsplats. Kösystem och månadsavisering hanteras av BoNea.
Gäster hänvisas till angivna parkeringsplatser på Herman Ygbergs väg samt anslutande vägar i området. Även Smedslättstorget kan ibland ha lediga parkeringsplatser.
Vi ber er att i största möjliga mån undvika att åka runt huset. Av- och påstigning samt i- och urlastning får enbart ske i direkt anslutning till en port samt endast när det är absolut nödvändigt. Det är inte tillåtet att parkera sin bil på baksidan av huset. Det är en trädgård och vi ber er vänligen att respektera det.
Som bostadsrättsinnehavare har man rätt att göra vissa förändringar i lägenheten utan att söka tillstånd av styrelsen. Detta innefattar exempelvis att måla om en vägg eller att tapetsera. I föreningens stadgar specificeras tydligt vad man får samt inte får göra.
Om du är det minsta osäker ber vi dig att kontakta styrelsen för att få klartecken för reparationen/åtgärden. Om åtgärder har gjorts som inte är förenliga med husets stammar (som exempelvis vattenledningar och ventilation) eller bärande väggar blir du skyldig att återställa detta på egen bekostnad. Tänk även på att du vid köp av en bostadsrätt tar över ansvaret för vad tidigare bostadsrättsinnehavare har gjort. Om du tar över en bostadsrätt ska du därför alltid be säljaren om att få se tillstånd för eventuella ändringar. Alternativt kan du även kontakta styrelsen.
De regler som vi har i brf Lärarinnehemmet för ombyggnad av badrum är att man ska lämna in en ansökan om att man vill bygga om sitt badrum och en ritning och beskrivning av hur man ska göra. Det är viktigt att man inte ändrar på anslutningen för vatten och avlopp utan styrelsens godkännande. Här nedan får du information om hur du ska kunna kontrollera att den firma du tänker anlita har de behörigheter som erfordras för att få göra jobbet.
- Anlita auktoriserat VVS-företag.
- Det tillhör Säker Vatten och man kan kontrollera detta på deras hemsida säkrevatten.se.
- Plattsättaren ska ha behörigheten BKB från Byggkeramikrådet för att få göra arbetet.
- Företag som har detta finns på http://säkervatten.se/.
- Även elfirman måste vara auktoriserad. Kontrollera detta på Elsäkerhetsverket som har en söksida för elektrikerföretag.
Förutom detta behöver man veta att Entreprenaden har en allriskförsäkring enligt ABT04/ABT06/ABS09 samt en ansvarsförsäkring, person- och sakskada. Handdukstork som drivs med varmvatten ska vid ombyggnad bytas ut mot en elektrisk handdukstork. Man får av säkerhetsskäl inte sätta tillbaks den gamla. Innan igångsättning ska man lämna in bevis på ovanstående behörigheter och försäkringsbekräftelser till styrelsen.
Man ska lämna in en ansökan om att få bygga om sitt kök med bifogad ritning och
beskrivning om vad man ska göra. Man får inte göra ändringar i avlopp eller vatten utan styrelsens godkännande. I köket ingår en ventilation som förser både kök och badrum med luftväxling. Alla lägenheter har en egen kanal upp på taket. Ventilationssystemet är speciellt och det innebär att man vid renovering av kök inte har fritt val av fläkt. Det finns i köket en fläkt och motor i en särskild enhet i ”kryddskåpet” ovanför spisen. Man har också en annan enhet, en spiskåpa, med lampa, filter och knappar som styr fläkten. När man renoverar ett kök kan man inte välja vilket fläkt man vill och inte heller den spiskåpa man vill. Fläkten i köket måste kunna ventilera badrummet också! Fläkten har tre rör. Ett som suger i
badrummet och ett som suger i köket samt ett rör som skickar luften upp till taket. Det sker genom att köksfläkten antingen suger mycket luft i badrummet och lite i köket eller mycket i köket och lite i badrummet. Det sköter man genom trycka/vrida på olika knappar på spiskåpan i köket.
Ventilationen i alla lägenheter kontrolleras med jämna mellanrum då en besiktningsman kommer. Det sker enligt svensk lagstiftning. Man får således inte avvika från de regler som gäller. Nästa kontroll kommer 2027. Om man ska renovera köket:
- Undersök först om den sittande fläkten, den som sitter på väggen ovanför spisen och innanför skåpdörren fungerar.
- Om fläkten fungerar behöver man inte byta ut den men rengöra fläktmaskineriet. - Skruva bort plåtskruvarna på fläktens framsida och rengör fläktvingar och fläkttrumma. Det måste göras minst en gång om året om fläkten ska fungera bra. Filtret ska man rengöra en gång per månad. T ex i diskmaskin.
Om fläkten inte fungerar får man byta ut fläktmaskineriet. De enda fläkten som är godkänd
heter IFK C left eller right. Den tillverkas av företaget Östbergs. Till ovanstående fläktmaskineri behövs en spiskåpa. Det är den del som syns och sitter ovanför spisen. Det finns två spiskåpor från Franke som fungerar tillsammans med
fläktmotorn: Kåpa 392-16 60 (artikelnummer 110.0350.777) eller kåpa 1221A-10 60CM. Man kan till exempel INTE välja en Alliansfläkt. Den är inte kompatibel med vårt fläktsystem. Det som kan hända om du köper en annan fläkt än den som vi har bestämt är att matoset går in i badrummet eller att fläkten inte ger tillräckligt flöde och då får du byta ut hela fläkten när kontrollen görs av besiktningsmannen.
Om du är osäker kontakta styrelsen.
Åtgärder som innefattar ingrepp på bärande väggar kräver tillstånd från styrelsen. Detta ska erhållas innan arbetet påbörjas. Se nedan specificerade process för hur en sådan ansökan går till. Genom att följa denna process går det att erhålla en snabb handläggning från styrelsen. Räkna dock ändå med upp till 1 månads handläggningstid.
Länk till dokument: Processen
Länk till dokument: Avtal om tillstånd
För samtliga typer av renovering gäller generellt sett att bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för att grannar runt omkring inte ska bli störda. Du ska även respektera följande:
Städning av trapphusen sker en gång i veckan av en städfirma och en gång i månaden städas även genomgångskorridorerna i källaren. Övriga gemensamma utrymmen som exempelvis samlingssalen, tvättstugor, bastu och burspråk städas i första hand av de boende som har använt dem. Om du upplever att något utrymme inte städas ordentligt (av städfirman eller boende) ber vi er kontakta styrelsen.
Två gånger per år anordnar föreningen vår- och höststäddagar. Vid dessa tillfällen brukar vi även se över om det är något särskilt som behöver städas lite extra. Däremellan är det vi boende som håller den nivå av städning och renlighet som vi själva önskar.
Nere i källaren, mellan uppgång 10 och 4, har föreningen en bastu med tillhörande dusch. Bastun bokas via bokningslistor utanför dörren. När du använder bastun hänger du ut en skylt på utsidan så att du får njuta i lugn och ro. Lämna bastu och dusch på ett sådant sätt som du själv skulle vilja hitta dem, det vill säga välstädade. Användningen av dusch och bastu är kostnadsfri.
Föreningen har även ett litet gym nere i källaren. Detta ligger mellan port 4 och 10, vägg i vägg med bastun. Här finns bland annat löpband, crosstrainer, mattor och kettlebells. Målet är att utöka utrustningen allteftersom.
Verkstaden är belägen i källaren, nära trappuppgång 10. Här kan du snickra, laga saker, slipa och måla – helt enkelt ägna dig åt alla möjliga sorters praktiska sysslor som kan vara svåra att utföra i din egen lägenhet. Här finns en hel del material och redskap, som till exempel såg, hammare och skruvmejslar. Tänk på att plocka i ordning efter dig, och att lämna verkstaden i ett städat skick.
Högst upp i fastigheten ligger vår unika samlingssal – och där har den legat sedan huset byggdes. Salen är vackert inredd med antika möbler, piano, böcker och oljemålningar och har även en fin utsikt över Äppelvikens grönskande trädgårdar. Alla boende har möjlighet att boka samlingssalen för privata evenemang. Det finns ett fullt utrustat kök med bestick, serviser och tillagningskärl, samt ett badrum och två tältsängar med tillhörande kuddar och täcken.
Du bokar samlingssalen via de listor som finns uppsatta i salen. Avgiften debiteras på nästkommande kvartalshyra. Notera att du är själv ansvarig för att din bokning är korrekt. Om du får förhinder och inte använder lokalen måste den avbokas. Icke avbokad eller felbokad lokal debiteras.
Om du önskar att hyra ut samlingssalen till ett externt sällskap, vänligen kontakta styrelsen så tar vi hand om bokning och fakturering av avgift till kunden. Avgiften för externa parter är 1000kr för dag- eller kvällsarrangemang. För extern uthyrning krävs styrelsen skriftliga bekräftelse för att bokningen ska vara giltig.
I samlingslokalen finns även styrelserummet. Detta nyttjas av de individer som ingår i styrelsen. Här finns möjlighet att lämna brev till styrelsen, vilket enklast sker genom att skjuta in det under dörren.
Vi har förmånen att ha en otroligt vacker trädgård där vi kan njuta av grönska och vackra blommor på sommaren. Trädgårdsmöbler är placerade runt huset och dessa har alla möjlighet att nyttja. Möblerna placeras ut på vårstäddagen och tas in på höststaddagen. Är man ett större sällskap och behöver flytta om möbler tillfälligt ber vi er att ställa tillbaka dem när ni går därifrån.Då trädgården är gemensam för alla boende så önskar vi att alla tar sitt ansvar och håller rent och snyggt, och att man inte lämnar kvar något privat vid sittgrupperna. Om du har en trädgårdsmöbel eller något annat som du önskar att ställa ut i trädgården, vänligen kontakta styrelsen i förhand.
Det finns ett antal små kolonilotter på baksidan av huset, där ett kösystem avgör vem som har möjlighet att odla där. Det finns även en gemensam lott som ligger separat där det bland annat odlas kryddor som får nyttjas av alla i huset. Trädgården sköts av en extern firma, men småpyssel som exempelvis att vattna blommorna får gärna skötas av de boende i huset. Självklart respekterar vi eventuella bevattningsförbud från Stockholms Stad.
Du är varmt välkommen att grilla i trädgården, och detta kan göras på den gemensamma grillen som får användas av samtliga boende. Grillen står placerad på en stenhäll på framsidan, intill boulebanan. Tänk på att lämna grillen i det skick som du själv önskar att finna den, och gemensamma grillbestick diskas efter användning. Tänk även på att respektera eventuella grillförbud som Stockholm Stad/Brandmyndigheten kan utfärda.
Varje lägenhet har ett tillhörande förråd. Samtliga förråd är belägna nere i källaren. För att undvika stöldrisk finns en särskild nyckel som används för att komma in i förrådsutrymmena. Denna nyckel får varje boende vid inflytt.
Det finns möjlighet att hyra ett extraförråd till en kostnad av 100 kronor per månad. Debitering sker vid varje kvartalshyra. Är du intresserad av att hyra ett extraförråd, vänligen kontakta styrelsen.
I vår förening värnar vi om vår miljö och därför har vi källsortering för de flesta typerna av sopor i våra två soprum. Alla nyinflyttade får en broschyr med information om vad som ska sorteras vart.
I källsorteringsrummet finns för närvarande kärl för plast, kartong, metall, tidningspapper och glödlampor. I soprummet finns för närvarande kärl för hushållssopor, matavfall, färgat glas samt ofärgat glas.
Hushållssopor töms varje vecka, medan sorteringskärlen töms varannan vecka, eller en gång per månad beroende på vilken typ av material det är. Bruna påsar till matavfall finns att hämta i soprummet.
Vänligen notera att vi inte har någon hantering för grovsopor (exempelvis möbler), färgavfall, elektriska apparater, frigolit, batterier eller annat som det inte finns ett speciellt kärl till. Den här typen av sopor är de boende ansvariga för att på egen hand frakta bort till närmaste återvinningscentral. Det är absolut förbjudet att ställa in några av dessa sopor i källsorteringsrummet eller i det vanliga soprummet. Det är vidare ej tillåtet att ställa det i förrådskorridorer eller i något annat gemensamt utrymme. Innan transport sker till återvinningscentral, ska dessa sopor förvaras i den egna lägenheten eller det eget förrådet.
I huset finns två tvättstugor, en blå och en gul. I varje tvättstuga finns det två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp, en mangel samt möjlighet för handtvätt. Tvättstugorna ligger i källaren mellan uppgång 4 och 8.
Tvättstugan bokas via bokningstavlor där varje lägenhet har ett kolvlås som du markerar önskad tid med. Passen är indelade i följande klockslag: 8-11, 11-15, 15-18 samt 18-21. Om man inte använder sin bokade tid får annan boende använda den efter 60 minuter. Under sin tvättid låser man tvättstugan med sitt kolvlås.
Om något går sönder ska det felanmälas av den som upptäcker detta. Se kontaktuppgifter för felanmälan.